Thema: vogels in de winter.

Deze week werken we rond vogels in de winter.

Alvast bedankt aan ouders/grootouders die al zaadjes, nootjes…..meegegeven hebben om op maandag onze vogeltaart te maken. Wie nog een appeltje kan missen om onze vogeltaart af te werken mag die gerust meegeven.

Vergeet ook jullie koffietasje ( zie briefje ) niet mee te brengen naar school. Dit is een activiteit die we dinsdag gaan doen.

We starten onze week met het bekijken van de meegebrachte materialen om de vogeltaart te maken. De zaden, noten….. gaan we mengen met frituurvet ( dit doen we in de keuken ). We leren kleuters hierbij dat materialen veranderen als ze gemengd of opgelost worden. We leren de effecten van warmte ervaren: koken, smelten en stollen.

Deze week leren we een lied aan: ” Een slinger van pinda’s een vetbol aan een draad. Kruimeltjes brood, pitten en wat zaad. Voor vogels in de winter, voor vogels in de sneeuw, de mus en de mees, de merel en de spreeuw. ”

Wanneer onze vogeltaart klaar is zetten we die samen in ons voederhuisje in de tuin. Vanuit het raam van onze klas gaan we deze week kijken welke vogels er op bezoek komen. We leren enkele vogels bij naam kennen. We bekijken hun veren, hun bek, de kleur van de bek, van de veren…… Misschien zien we wel een merel, of een roodborstje of een koolmeesje….? Wie thuis informatieboeken heeft over vogels mag die meegeven naar de klas, dan kunnen we de vogels van het voederhuis vergelijken/opzoeken in de informatieboeken. Ook gaan we op de computer op zoek naar verschillende vogeltjes en leren er enkele bij naam.

Visuele oefening: doeblad: zoek de vogels en kleur ze.

Verhaal: ” Mol en het vogeltje “.

Dinsdagnamiddag gaan de kleuters naar de bibliotheek. Zij leren daar op de juiste manier een boekje te kiezen/ terug te plaatsen. Ze leren op een beleefde manier het boekje aan de balie af te geven.

Knippen en kleven van een voederhuisje. Aan de hand van voorgeknipte repen een voederhuisje kunnen samenstellen.

Begrippenspel: kleef 1 vogel “ op ” het voederhuis, kleef 1  vogel ” in ” het voederhuis, kleef  1 vogel ” naast” het voederhuis.

Dinsdag vullen de kleuters hun eigen meegebracht koffietasje met gemende zaden en noten. We voorzien een stokje zodat de vogeltjes gemakkelijk de zaden kunnen komen opeten. Aan het oortje van de tas voorzien we een lint zodat jullie het gemakkelijk kunnen omhoog hangen in de tuin.

Relaxatie met veertjes. Op rustige muziek gaan we elkaar verwennen met een veertjesmassage.

Met plasticine leren we een vogeltje boetseren.

Observeren van vogels aan het raam en opzoeken in informatieboeken.

Auditief taalbegrip: “Maak de zin langer”. We leren hierbij betekenisvolle woordgroepen maken. We leren of een zin voldoende, te weinig of overbodige informatie bevat.

Auditief taalbegrip: ” Goed of fout “. Hierbij krijgen de kleuters zinnen te horen waarbij de informatie klopt of niet klopt. Ze leren op een afgesproken signaaljuist ” te reageren.

Op dinsdag en donderdag turnen.

Werken met een stappenplan. Hoe knip en kleef ik een vogel. Aan de hand van verschillende stapjes leren de kleuters hoe ze een vogel kunnen knippen. Daarbij doen we aan wiskunde: omtrektekenen/ motorische oefening: knippen van een ronde vormen en leren we de verschillende stapjes in ” de juiste volgorde ” uitvoeren.

Dit wordt een leerrijke week voor onze kleuters.

Groetjes, juf Di

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s