Onze koekjes zijn klaar.

Onze koekjes zijn klaar……….. brengen we ze naar grootmoeder…………. nee!!! In ons verhaaltje niet…………. we eten ze lekker zelf op!!!!!

Advertenties

Wij gaan verder met ons thema: ” roodkapje”

Het thema is ” zo ” leuk en er is ” zoveel ” rond te doen dat we deze week verder gaan werken rond roodkapje.

  • We starten onze dag met ” spelen met ons lied “. Een groepje zijn de roodkapjes, een groepje zijn de kinderen  ( daarna wisselen ). Kleuters oefenen het afwisselend zingen. Door verschillende rollen te spelen leren de kleuters zich in te leven in verschillende personages.
  • Kleuren met houtskool: een wolf voor op onze collage. ( 1 groepje heeft dit vorige week al gedaan )
  • We versieren het mandje van roodkapje: knipoefening: we leren repen knippen. We kijken wie er de schaar al goed en zelfstandig kan hanteren. We leren ook zuinig om te springen met materialen ( kleefstof ).
  • Wiskunde: plaatsbepaling ( spelletjes van Ella en Arvid ): wie heeft dit nog niet gedaan?
  • In de bouwhoek bouwen we het huisje van grootmoeder.
  • We leren dat: veel wolven bij elkaar een ” roedel ” wolven zijn . Van de vissen weten we al: dat veel vissen bij elkaar  een ” school ” vissen zijn . Van de vogels weten we al: dat veel vogels bij elkaar  een ” zwerm ” vogels zijn .
  • In het boekenhoekje probeert één kleuter aan een andere kleuter het verhaal van roodkapje te vertellen.
  • Taal: Nazeggen van woorden en zinnen rond het thema.
  • Op dinsdagmorgen gaan we naar de bib. We vertrekken om 9u!! Dus wees allemaal tijdig op school!
  • Deze week maken we vingerpopjes uit karton ( dank u wel mama van Arvid voor de leuke afbeeldingen van roodkapje, grootmoeder, de jager en de mama). We kleuren en prikken .
  • Wanneer de vingerpopjes klaar zijn mogen de kleuters poppenspel spelen met de popjes. We leren in dialoog gaan met elkaar, we leren inspelen op elkaar, we durven met intonatie spreken.
  • Dinsdagnamiddag gaat juf Stephanie poppenkast spelen met de kleuters.
  • Visueel spel met poppenkastpoppen: welke pop is weg?
  • Bewegingsopvoeding op dinsdag en donderdag.
  • Juf Fee zal op woensdag werken met de lichtbak. Per twee mogen de kleuters de wolf van roodkapje tekenen. Een ander groepje mag met houtskool de wolf tekenen.
  • Wiskunde: rangtelorde: eerste, tweede, derde. Dit doen we met concreet materiaal.
  • Tekenen van roodkapje met een stappenplan.
  • Voor het zwemmen gaat de oma/ of mama van Sylvie het sprookje van roodkapje nog eens vertellen. Alvast bedankt!
  • Op vrijdag gaan we zwemmen: vergeet jullie gemakkelijke kledij niet!! Wie gaat mee om helpen uit – en aan te kleden? Alvast bedankt.
  • Als afsluiter van de week stellen we het nieuwe thema voor: ” DE BABY “.

Dank u wel aan de mama van Celle die op vrijdagmorgen naar ons klasje geweest is om voor ons het sprookje te komen voorlezen van roodkapje.

Groetjes, juf Di

Thema: ” Roodkapje “.

Na een fijne vakantie vliegen we er terug in met ons nieuw thema: ” roodkapje “.

Ouders die het sprookje van roodkapje thuis hebben, mogen dit meegeven op maandag 19 februari. Het is de bedoeling dat de kleuters iedere dag van de week het sprookje horen op verschillende manieren ( ieder boekje is wel een beetje een andere versie).

Wie heeft thuis een puzzel van roodkapje?

Wie heeft thuis een kostuum van de wolf, of van roodkapje, of iets van de jager en grootmoeder? Breng gerust mee! De juf zorgt zelf ook voor het nodige, maar altijd leuk als een kleuter rond dit thema iets kan meebrengen.

Indien er ouders/grootouders zijn die dit sprookje zelf willen komen voorlezen in onze klas: van harte welkom! Dit kan op maandag, dinsdag, donderdag tussen 15u05 en 15u30 , of op vrijdag om 9u .Laat gerust iets weten op maandagmorgen!!!

  • We starten onze week met een filmpje op youtube ( sprookjesboom ).” Roodkapje waar ga je heen.”
  • Daarna brengen we het lied aan van roodkapje waar ga je heen.
  • Taal: praten rond sprookjes, bestaan die echt? Wie kent er nog een sprookje? Wie vindt sprookjes leuk? Wie niet? Wie is er bang van een sprookje?
  • We maken deze week een individuele collage rond roodkapje: we schilderen het bos met bruin en groen, daarna tekenen we bomen in het bos. Roodkapje en de wolf krijgen ook een plaatsje op ons werk.
  • Puzzelen per twee: roodkapje en de wolf.
  • In het boekenhoekje liggen boeken met sprookjes.
  • We spelen poppenkast rond het thema. Eerst de juf, daarna mogen de kleuters zelf poppenspel spelen.
  • Wiskunde: tellen met concreet materiaal: hoeveel koekjes doet roodkapje mee voor grootmoeder. We leren een beperkte hoeveelheid herkennen.
  • We leren een vouwtechniek voor het kleedje van roodkapje. Daarna maken we het gezichtje. Roodkapje komt op ons werkje.
  • In de poppenkamer mogen de kleuters het verhaal naspelen.
  • Drama: we spelen met ons lied: ” Zeg roodkapje waar ga je heen “.
  • Wiskunde: tellen met de ‘rode kapjes’ van roodkapje:we leren wiskundetaal
    gebruiken om vergelijkingen van aantallen uit te drukken. We leren rekenhandelingen uitvoeren met concreet materiaal.
  • Op dinsdag en donderdag gaan we turnen bij meester Bart.
  • Boetseren van de tanden van de wolf.
  • Huishoudelijke: we bakken koekjes: koekjes voor grootmoeder.
  • Drama: uitbeelden van het verhaal. We leren samen een dramatisch spel opbouwen.
  • Wiskunde: tellen: doeblad: koekjes voor grootmoeder. ( verwerking van wiskunde met concreet materiaal )
  • Tikspel: wolfje hoe laat is het?
  • Spelen met muziekinstrumenten. We gaan op ontdekking: welk instrument past het best voor: ” de wolf “, voor ” roodkapje “, voor ” de jager “, voor ” grootmoeder, voor ” de deurbel “, voor ” geluiden uit het bos “?

Groetjes, juf Di