Thema: ” Jonge dieren “.

We gaan terug van start met een nieuw thema.

  • We starten onze dag met het verkennen van ons nieuw geschilderd klasje. Wat ziet er een beetje anders uit?
  • Daarna bekijken we allerlei prenten van dieren die afgebeeld staan met hun jongen. We praten over ervaringen en we luisteren wat de kleuters zelf al weten.
  • We gaan de woordenschat van de kleuters uitbreiden met te praten over: hoe noemt de kleintje van elk dier? Een paard heeft een veulen, een hond heeft een puppy, een koe heeft een kalf, een poes heeft kitten, een schaap heeft een lam enz.
  • We gaan ook de lidwoorden oefenen: de koe, het schaap, de lammeren, het kalf enz.
  • We spelen met verkleinwoordjes: een schaap- een schaapje/ een kalf- een kalfje/ een poes- een poesje.
  • Versje: ” Schaapje, schaapje heb je witte wol “.
  • Muz: we knutselen een schaap of lammetje. We kleven met pasta die we daarna beschilderen, we gaan prikken , we gaan kleven, we gaan tekenen en kleuren.
  • Visuele oefening: ” Ga op zoek naar hetzelfde dier “.
  • We werken aan de lichttafel. We tekenen een schaap. We oefenen de schrijfmotoriek.
  • Bij droog weer: bewegingsspel buiten rond ons thema.
  • Auditieve oefening: herkennen van dierengeluiden. Nabootsen van dierengeluiden.
  • Wiskunde: vul aan tot 6. De juf heeft verschillende dieren die we op de tafel plaatsen. Juf zet vb 4 diertjes op tafel, de kleuters vullen aan tot 6. Zo gaan we met verschillende hoeveelheden werken.
  • Wiskunde: rangorde aanduiden. De juf zet verschillende dieren op de tafel met als opdracht: toon mij het ” eerste ” dier, toon mij het ” tweede dier “, toon mij het ” middelste” dier enz. Daarna moeten de kleuters verwoorden vb: het paard staat de “eerste “, de koe staat de ” laatste ” enz.
  • We werken rond plaatsbepaling. Kleuters krijgen verschillende voorwerpen in 3D: een huis, een boom, een hond, een poes, een vogel….. Aan de hand van opdrachtkaarten zetten ze alle voorwerpen in de juiste positie. De hond zit ” voor” het huis, de vogel zit “op” het dak enz. Het is de bedoeling dat de kleuters de juiste plaats kunnen bepalen maar ook dat zij kunnen verwoorden waar ze het gezet hebben!
  • We gaan woordstukjes klappen rond het thema.
  • Nazeggen van korte zinnen rond het thema.
  • Schrijfdans met scheerschuim. Dit gaan we in de refter doen zodat we voor elke kleuter genoeg plaats hebben. Op ritmische muziek gaan we in het scheerschuim een schaapje maken.
  • Deze week gaan we verschillende verhaaltjes vertellen rond dieren.
  • Relaxatie. Op donderdag mag iedere kleuter een knuffel meebrengen in de vorm van een diertje!!

Groetjes, juf Di

Vrijdag fietsendag!!!!

Door de verstrengde maatregelingen i.v.m. met corona is onze speelplaats ingedeeld in 4 bubbels. De kleuters hebben dus wat minder plaats om met hun klasgroepje te spelen.

Mogen wij vragen om géén fiets mee te geven op vrijdag maar een speelgoedje voor in de klas of voor buiten te spelen.

Hartelijk dank voor het begrip.

Juf Di