Samen eitjes bakken.

Hartelijk dank aan de ouders van Elise voor het schenken van de eitjes. Ze hebben gesmaakt!P1160145P1160146P1160147P1160148P1160149P1160150P1160151P1160152P1160153P1160154P1160155P1160156P1160157P1160158P1160159P1160160P1160161P1160162P1160163P1160164P1160165

Advertenties

Vrijdag komt de paashaas op bezoek!

Ja ja, vrijdag komt de paashaas op bezoek. Kleuters krijgen die dag een paasontbijtje op onze school. Ouders/grootouders die zich even kunnen vrij maken om te helpen bij het dekken van de tafels, zijn van harte welkom. Graag een seintje aub.

Bij goed weer mogen onze kleuters paaseitjes rapen in onze speeltuin!

Maar vooraleer we dit alles kunnen doen hebben we natuurlijk nog een beetje werk.

  • we gaan onze paasmandjes afwerken deze week.
  • we gaan waarnemen van eitjes van de kippen + huishoudelijke activiteit. Eitjes bakken + proeven natuurlijk. We brengen hierbij woordenschat aan, we leren waarnemen met verschillende zintuigen.
  • We gaan eitjes uitknippen in verschillende kleuren. Hierbij oefenen we het uitknippen van de ovale vorm. Met deze uitgeknipte eitjes gaan we het oortje van ons paasmandje versieren.
  • op dinsdag gaan we waarnemen van ” de kip “. Er komt eventjes een echte kip in onze klas. We gaan die eens van dichtbij bekijken en brengen hierbij ook woordenschat aan. We verwoorden ook wat het verschil is tussen een hen en een haan.
  • wiskunde: we leren groepjes maken van ” 3 ” . Kleuters krijgen een blad vol eitjes en gaan die in groepjes van 3 omcirkelen.
  • Vergeet dinsdag jullie fiets niet mee te brengen voor de turnles van meester Bart!!!
  • We oefenen met ons eigen lichaam wat ” de eerste ” is en wat ” de laatste ” is. Daarna krijgen de kleuters een doeblad en mogen die begrippen toepassen.
  • Tekenen van de paashaas. Kleuters krijgen een ” halve ” kop van een paashaas op papier. De kleuters proberen de andere helft van de kop te tekenen. Zij maken dus een spiegeling.
  • Voorbereidend schrijven. Opdracht: ” oeps, de eieren van de kip lekken , kunnen jullie ze dicht maken. Kleuters oefenen het tekenen van de ovale vorm.
  • Donderdag zetten we ons paasmandje klaar in de klas. We zingen ons lied voor de paashaas.
  • Vrijdag staat alles in het teken van de paashaas. Heeft de paashaas eitjes gebracht in ons mandje???? We bedanken de paashaas met het zingen van ons lied. Daarna gaan we eitjes rapen in de speeltuin ( bij goed weer ). De paashaas komt naar onze school, we mogen hem aaien. We krijgen een lekker ontbijtje.
  • In de namiddag spelen we in de hoekjes en kijken we uit naar het paasverlof !

Alvast voor iedereen een fijne vakantie! En laat onze kapoenen maar héél véél buiten spelen.

Groetjes, juf Di

Heeft er al iemand de paashaas gezien?

Vanaf maandag 25 maart tot en met 5 april werken we toe naar de komst van de paashaas.

  • We starten onze week met het spreken bij prenten rond de paashaas. Wie is de paashaas? Wat brengt hij? Hoe ziet hij er uit? Is er iemand bang van de paashaas?
  • We beluisteren op CD een lied van de paashaas.
  • We starten met het knutselen van onze paasmandjes. We gaan hiervoor gedurende de twee komende weken: stempelen met sponsjes, knippen en kleven, prikken, kleven met veertjes, afdrukken maken van de handen….
  • We doen aan voorbereidend schrijven: schrijfdans: een nestje voor een vogeltje.
  • Visuele op doeblad met als opdracht: zoek de 12 eitjes en kleur ze.
  • Visuele: zoek twee dezelfde.
  • Auditieve oefening:  wat hoor je ” eerst “, wat hoor je ” laatst “? Kleuters horen twee woorden vb: kip/ ei. Wat heb je “eerst” gehoord, wat heb je “laatst” gehoord.
  • Kleuractiviteit rond het thema.
  • Verhaaltjes rond het thema: Het allermooiste ei, kom uit het ei kleintje, de kunstwerkjes van  kippie kip , kippie kip speelt liever alleen….
  • Verstoppen van paaseitjes. Kleuters leren juist reageren op de tegenstelling: warm-koud. Warm als ze dichtbij het ei zijn, koud als ze veraf het ei zijn.
  • Dinsdag en donderdag turnen bij meester Bart.
  • Woensdag komt de mama van Gust naar onze klas om een beetje uitleg te geven over Gust die het syndroom van down heeft. Wij leren in de loop van de week het lied: op een grote paddenstoel….. maar met ” smog “. Gust heeft samen met zijn twee grote zussen een filmpje gemaakt voor ons met de” smog ondersteuning” voor het lied. Wij gaan volop oefenen zodat we woensdag samen met Gust kunnen zingen.
  • Wiskunde: tellen: kleur evenveel bloemen als je stippen ziet. Toepassen van 1-1 relatie.
  • Voorbereidend schrijven: oefenen van de ronde vorm.
  • Vrijdag 26 maart is het zwemmen! Vergeet jullie gemakkelijke kledij niet!
  • In de loop van die 14 dagen gaan de kleuters ook een tafelonderlegger versieren voor het paasontbijt op 5 april. Wie op 5 april wil komen helpen om eitjes te verstoppen, de tafels te dekken….. jullie zijn van harte welkom! Geef maar een seintje.

Groetjes, juf Di

Wereld downsyndroomdag.

Ook wij deden mee met onze kleuterschool aan wereld downsyndroomdag. Alle kleuters kwamen met twee verschillende kousen naar school.

De ganse voormiddag hebben de kleuters op kousenvoeten  eerst mogen turnen bij meester Bart en daarna in ons klasje spelen in de hoekjes.

Wij geven alvast een dikke kus aan onze Gust van onze school! ( K1 )P1160121P1160123P1160124P1160125P1160126P1160127P1160128P1160129P1160130P1160131P1160132P1160133P1160134P1160135

Actie schoonmakers!!

Vandaag hielden we een schoonmaakactie op en rond onze school. De kinderen van het 1e leerjaar kwamen naar onze kleuterschool om samen met K3 zwerfvuil en afval rond en op onze school op te ruimen. We verzamelden verschillende zakken vuil, zelfs in onze tuin!! We vonden het dan ook heel erg om te zien hoeveel vuil er op de straat te vinden is. We vonden plastiek, aanstekers, papier, glas en zelfs verschillende batterijen!! Vandaag is de omgeving op en rond onze school terug proper!! Wij houden het alvast zo!!