Zwemmen.

Langs deze weg laat ik jullie weten dat de zwemlesjes, watergewenning ,vanaf vrijdag door juf Patricia zullen gegeven worden. Wanneer mijn kleuters zwemmen neem ik de klas van juf Christa over.

Hartelijk dank,

juf Di

Thema: ” De postbode “.

Allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!

Deze week werken we rond het thema: ” de postbode “.

  • We starten de week met een brainstorm: wat weten jullie over: de postbode? Alles wat de kleuters zeggen wordt in een woordweb op papier gezet.
  • Aanbrengen van een lied: ” Zeg postman met je zware tas “.
  • Spelen met ons lied. We leren opdrachten uitvoeren tijdens het zingen van het lied.
  • We tekenen een brief en gaan die verzenden naar………..? Alle kleuters mogen op dinsdag een envelop meebrengen met daarop een adres naar wie ze de brief willen versturen. Zorg er ook voor dat een postzegel op de envelop aanwezig is.
  • Taal: wat is een ” adres “, uit wat bestaat een adres?
  • Wie van de kleuters kent de straat en gemeente al waarin ze wonen? We proberen tegen het einde van de week iedere kleuter te laten verwoorden in welke straat hij/zij woont.
  • We gaan met onze brief naar de brievenbus en gaan die eigenhandig posten. We bekijken de brievenbus ook van dichtbij. Welke kleur heeft ze, wat staat daar op……
  • Klappen van woordstukjes rond het thema.
  • Verhaal: ” De verloren brief “.
  • Waarnemen van postzegels. We bekijken de postzegels van dichtbij. Hoe ziet de rand van een postzegel er uit, wat staat daar op, waarom moeten we een postzegel kleven op een brief?…….. Wie thuis een postzegelverzameling heeft mag die gerust eens meegeven naar onze klas.
  • We ontwerpen onze eigen postzegel.
  • Begrippenspel met enveloppen of prentkaarten. We oefenen de begrippen: voor, achter, naast, tussen, in, op, dichtbij, ver weg.
  • Taal: luisteren: goed of fout. We leren beluisterde informatie onthouden en er betekenis aan geven.
  • Op dinsdag en donderdag gaan we turnen.
  • Donderdag trekken we naar de klas van juf Christa want daar krijgen we van de derde kleuterklas een lekkere relaxatie! We zien er naar uit! Warm de handjes maar op!
  • Op vrijdag gaan we zwemmen! Vergeet jullie gemakkelijke kledij niet!

Groetjes, juf Di

Bijna kerstfeest!

Deze week bereiden we ons voor op het kerstfeestje van vrijdag.

Ouders/grootouders die zich nog geroepen voelen om enkele pannenkoeken te bakken voor ons feestje……( +/- 15 )…. deze zijn welkom op vrijdagmorgen in onze school.

Kleuters hoeven die dag géén 10 uurtje mee te brengen! We eten lekkere pannenkoeken en krijgen ook iets om te drinken.

Daarna is het pakjestijd. Vergeten jullie het cadeautje niet mee te geven naar de klas!! Via een muzikaal spel worden de pakjes dan verdeeld.

Deze week werken we onze nieuwjaarsbrieven af. Knutselen we verder aan onze cadeautjes voor mama en papa.

Zeggen we onze nieuwjaarsbrief individueel op. We letten op: kennis van de tekst, intonatie, mimiek, durf.

Versieren van onze zak om de nieuwjaarsbrieven en cadeautje in te stoppen.

Dinsdag en donderdag turnen.

Herhalen van lied: ” Dag sterretje flonkel “.

Nog enkele kerstverhaaltjes om in de sfeer te blijven.

Op donderdag vieren we de verjaardag van Ella! We zingen, maken vuurwerk, vullen de verjaardagskalender aan, mag Ella 4 kaarsjes uitblazen. We overlopen de verjaardagskalender: wie is er allemaal al jarig geweest? Hoeveel jongens al? Hoeveel meisjes al? Van wat zijn er het meeste?

Jeanne is jarig in de grote vakantie ( 19 aug ), maar brengt ” nu ” al haar klascadeautje mee. Zo kan Jeanne er ook nog een ganse tijd mee van genieten ! Alvast bedankt aan de ouders! In de laatste week van het schooljaar gaan we dan zeker Jeanne haar verjaardag verder vieren, met kaarsjes en verjaardagsstoel……

Vrijdag zijn alle ouders uitgenodigd in de school van Parike om samen gezellig iets te komen drinken voor het goede doel. ( zie meegekregen brief ). Dit is na de schooluren.

 

Groetjes, juf Di

 

 

 

Kerst.

Vrijdag hebben we samen met de kleuters onze kerstboom versierd in de klas. Je kan de sfeer van kerst al een beetje proeven in onze klas.

  • Deze week gaan we de kerstboom van dichtbij bekijken en oefenen/herhalen we de begrippen: bovenaan in de boom, onderaan, naast, hoog in de boom, laag in de boom.
  • We brengen onze nieuwjaarsbrief aan! We leren de kleuters hierbij een positieve houding aan te nemen tegenover het leren van nieuwe woorden. We leren ook reflecteren op rijmwoorden.
  • Aanbrengen van een lied: ” Dag sterretje flonkel “.
  • Knutselen van onze nieuwjaarsbrieven. We leren knippen op lijn. Daarna doen we aan wiskunde: meten: we knippen telkens een stukje “korter”.
  • In de bouwhoek bouwen we ” samen ” een kerstboom. We leren hierbij samen te werken, rekening te houden met elkaar en samen tot een eindresultaat te komen.
  • De meegebrachte pasta ( zie briefje ) gaan we deze week kleuren met verf. Kleuters krijgen een plastiek handschoen aan en kleuren de pasta met verschillende kerstkleuren ( goud, zilver, rood, groen, wit )
  • Wanneer de pasta droog is gaan we ……… een cadeautje maken.
  • Verhaaltjes: ” Kleine beer is bang in het donker “. + praten rond gevoelens.                         ” Ik heb de kerstman gezien “.
  • Wiskunde: meten: slingers . Begrippen: lang, kort, even lang, langer dan, korter dan, langste, kortste, komen hier aan bod.
  • Dinsdag en donderdag gaan we turnen.
  • Vrijdag gaan we zwemmen! Vergeet jullie gemakkelijke kledij niet!
  • Maandag 10 december 2018 : oudercontact! Welkom iedereen! Graag 10 min per kleuter, zo hoeft niemand lang te wachten. Hartelijk dank voor het begrip.

Groetjes, juf Di